De Morgen: grote show op het slappe koord

Geplaatst op 15 feb 2010

De Morgen: grote show op het slappe koord

Nochtans is Konwitschny"s regie in de eerste plaats oerdegelijk Duits dramaturgentheater, met reminiscenties aan het vervreemdingstheater van Brecht. Het weinig gespeelde Fontainebleaubedrijf als klassenconfrontatie op een nagenoeg lege bühne, de spierwitte, claustrofobische kubus met te lage deurtjes waarin de rest zich afspeelt, het kinderachtige, aan de idiotie grenzende spel van Carlos (Jean-Pierre Furlan): dat alles doet nadenken, spoort aan tot goed kijken. In de tweede plaats wordt er uitstekend muziek gemaakt. Dirigent Alexander Joël haalt veel engagement en soms ook finesse uit het orkest; de zangersbezetting lijkt vooral op grote stemmen gericht maar sommige ervan beschikken ook over beheersing en nuanceringsvermogen.

Blijven de twee grootste ingrepen van Konwitschny. Het (anders nooit gespeelde) ballet heeft hij omgevormd tot een sketch zonder woorden met als titel Eboli"s droom. Eboli is getrouwd met Carlos; beiden krijgen Filips en Elisabeth op bezoek. Het etentje loopt in het honderd, zodat Posa pizza"s moet komen leveren. Dat klinkt er ver over maar blijkt op het toneel een bijzonder onderhoudend en zinvol divertissement. De tweede ingreep situeert zich bij het autodafe. In een pseudopauze jut Kathy Pauwels het publiek op voor de aankomst van het Spaanse koningspaar. Die verschijnen na een kwartier, voorafgegaan door geketende gevangenen die de trappen van de opera op worden geknuppeld. Het feestje wordt voortgezet in de zaal, waar ook op het podium "gewone operabezoekers" (het koor) met het champagneglas in de hand toekijken. Kathy Pauwels die doet alsof ze de Kathy Pauwels van vtm is, die zelf al zo fake is als wat; wijzelf die enigszins geamuseerd toekijken naar een namaakkoningspaar en valse sadistische politieagenten: wat moeten we daaruit leren? Dat spiegelspel is belegen.

De conclusie? Groot uitpakken heeft zeker zin en kan heel mooie resultaten opleveren. Maar het is ook een evenwichtsoefening op het slappe koord. (SM)

Don Carlos is nog tot 13 maart te zien in de Vlaamse Opera in Antwerpen.

door Stephan Moens


Gerelateerde producties

  • Don Carlos is grand opera pur sang: aangrijpende muziek van Verdi, straffe zangers en een koor om ā€˜uā€™ tegen te zeggen. Verdi...